Telefon   71 307 51 51

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zasadnicze różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Konieczność dokonania wyboru pomiędzy księgowością pełną a uproszczoną dotyczy małych i średnich firm, które mogą zdecydować o prowadzeniu jej jednej z form. Dylemat ten nie pojawia się w dużych firmach, gdyż one są prawnie zobligowane do prowadzenia pełnej księgowości.

Forma uproszczona jest często wybierana przez nowych, początkujących przedsiębiorców, którzy chcą samodzielnie zająć się swoimi rozliczeniami dla oszczędzenia środków. Powinniśmy jednak pamiętać, że czas to pieniądz, szczególnie dla osoby prowadzącej firmę, a im więcej czasu poświęci ona na dokonywanie rozliczeń, tym mniej będzie go mieć na wykonywanie swoich zadań i zarabianie.

Księgowość pełna – co ją wyróżnia?

Pełna księgowość wyróżnia się wysokim poziomem szczegółowości i tym, że jest skomplikowana. Z pewnością dla większości przedsiębiorców zbyt obciążające będzie prowadzenie jej samodzielnie. Najlepiej jest zlecić to odpowiedniemu specjaliście. W tym wypadku biuro rachunkowe z pewnością będzie słuszną i potrzebną inwestycją. Pełną księgowość muszą prowadzić spółki cywilne, spółki handlowe, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółki jawne osób fizycznych, w sytuacji gdy przychody netto za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej 2 mln euro w Polskiej walucie.

W tej księgowości dokładnie oblicza się należny do zapłacenia podatek, stanowi ona również skuteczny sposób na prowadzenie analizy finansowej prowadzonej działalności. Z kolei dzięki księgom rachunkowy na bieżąco kontrolujemy finanse przedsiębiorstwa.

Księgowość uproszczona – czym jest?

W księgowości uproszczonej stosuje się proste zasady gromadzenia danych i w wielu sytuacjach możliwe jest samodzielne prowadzenie tego rodzaju rozliczeń przez przedsiębiorcę. Księgowość uproszczona występuje w trzech podstawowych formach. Pierwszą z nich jest Księga Przychodów i Rozchodów – w księdze prowadzi się ewidencję wszystkich przychodów oraz ponoszonych wydatków, jeśli nie pojawia się dodatni dochód, to nie ma konieczności opłacania podatku.

Kolejna jest Karta Podatkowa, na podstawie której nie każdy może się rozliczać. Występują tu ograniczenia dotyczące niektórych rodzajów działalności. Podatek opłacany jest w wysokości zależnej od ilości pracowników oraz rodzaju działalności, jaką prowadzimy. Opłaca się podatek będący procentową składką od uzyskanego dochodu.

Ostatni jest Ryczałt Ewidencjonowany - tak samo jak w przypadku karty podatkowej tak i tu nie każdy może się w taki sposób rozliczać. Jest to procentowy podatek od przychodu, a nie jak inne formy opodatkowania od przychodu.

Uproszczona księgowość nie daje możliwości określenia stanu finansowego przedsiębiorstwa, wymaga zdecydowanie mniej danych, oraz dokumentów. Jednak można ją prowadzić samodzielnie. Pełna księgowość to liczne wymagania i obowiązki, jednak również precyzyjna informacja zwrotna.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.