Jak prowadzić pełną księgowość w spółce z o.o.?
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością tak jak spółki akcyjne, komandytowe i komandytowo-akcyjne zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pełna księgowość wiąże się z rozbudowaną dokumentacją, jest bardziej złożona i podlega większym restrykcjom niż księgowość uproszczona. Przede wszystkim wymaga znajomości aktualnych przepisów i zasad rachunkowości. Do jej prowadzenia potrzebny jest wykwalifikowany księgowy lub specjaliści z Biura Rachunkowego Księgowiwrocław, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Pełna księgowość – na czym polega?
W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych istnieje obowiązek rejestrowania wszystkich transakcji finansowych przeprowadzonych w firmie. Udokumentowana musi zostać każda złotówka, która wpłynęła do firmy lub została wydana. Ewidencji podlega też majątek spółki oraz źródła jego finansowania. Na księgi rachunkowe składają się:
- dziennik z zapisami operacji gospodarczych,
- księga główna do zapisu wszystkich operacji za kolejne miesiące,
- księgi pomocnicze prowadzona dla środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz odpisów amortyzacyjnych,
- rozrachunki z kontrahentami,
- rozrachunki z pracownikami,
- operacje kupna i sprzedaży,
- zestawienie kosztów,
- zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz z ksiąg pomocniczych,
- wykaz składników aktywów i pasywów.
Pełna księgowość zobowiązuje też spółkę do sporządzania sprawozdań finansowych oraz rachunków zysków i strat.
Zalety prowadzenia ksiąg rachunkowych
Prowadzenie pełnej księgowości, mimo wysokich kosztów i wielu wymagań narzuconych przez ustawę o rachunkowości, ma wiele zalet. Przede wszystkim daje możliwość pełnej analizy finansowej spółki. Pozwala na bieżące monitorowanie uzyskiwanych przychodów i ponoszonych kosztów. Umożliwia podejmowanie na bieżąco właściwych decyzji dotyczących zwiększenia zysków, rozwoju firmy, dokonywania inwestycji, zaciągania kredytów czy wprowadzania na czas rozwiązań zapobiegających powstawaniu strat.